Muzyka pod biznesową lupą

Obserwacja, intuicja i własne doświadczenie podpowiadają, że większość ludzi nie wyobraża sobie życia bez muzyki. Wywiera ona określony wpływ – również ta odtwarzana w sklepach, kawiarniach, restauracjach oraz ośrodkach rekreacyjno-sportowych. Jaki konkretnie? Odpowiadają na to badania przeprowadzone przez niezależne polskie i zagraniczne firmy badawcze.  

Muzyka wpływa na sprzedaż 

Okazuje się, że muzyka istotnie oddziałuje na poziom sprzedaży, lojalność klientów, a także na efektywność pracowników. Średnio aż o 38% może zwiększyć się sprzedaż w lokalu dzięki właściwie dobranej muzyce. Potwierdzają to badania amerykańskiego psychologa Ronalda E. Millimana.  Stwierdza on, że odtwarzanie muzyki w miejscu sprzedaży steruje zachowaniem klientów i wpływa na zwiększenie obrotów. Najbardziej podatne na wpływ utworów muzycznych są osoby młodsze. W grupie poniżej 25 roku życia zaobserwowano aż 51% wzrost obrotów. Osoby powyżej 50 roku życia są skłonne wydawać średnio 26% więcej, a dla osób w przedziale 26-50 ten wzrost wynosi 11%. To ważna informacja szczególnie dla klientów kawiarni i restauracji, oraz sklepów. 

Miejsca z odpowiednią muzyką są bardziej atrakcyjne 

Również klienci punktów usługowych są bardzo wrażliwi na dobór utworów. W obiektach sportowo-rekreacyjnych muzyka kształtuje markę klubu, wzmacnia lojalność klientów i zachęca kolejne osoby do korzystania z usług obiektu. Z badań brytyjskiej firmy badawczej YouGOv dowiadujemy się, że dla 77% osób korzystających z ośrodków sportowych i rekreacyjnych miejsca z muzyką są znacznie bardziej atrakcyjne. 72% stwierdziło, że muzyka wpływa na wizerunek fitness klubu a znacząca większość ankietowanych zadeklarowała, że zarekomendowałaby ośrodek, gdyby podobała im się grana w nim muzyka.  Z kolei w badaniach przeprowadzonych przez VisionCritical i Entertainment Media Research 60% respondentów zadeklarowało większą lojalność wobec miejsca, w którym można słuchać muzyki podczas ćwiczeń. Co ciekawe, aż 48% Brytyjczyków rozważyłoby zmianę klubu sportowego, gdyby zaprzestano odtwarzania w nim muzyki. 

Co wiemy o Polakach?  

Według badań TNS OBOP 71% naszych rodaków woli chodzić do lokali z muzyką. W tym badaniu „wygrywają” kobiety, bo aż 81% przedstawicielek płci piękniej zdecydowanie milej wspomina wizytę w takich miejscach. Niezależnie od płci, 80% respondentów deklaruje, że ponownie odwiedzi miejsce, w którym grała muzyka. Dobra playlista zwiększa również skłonność Polaków do otwierania portfela – aż 72% osób biorących udział w badaniu dopuszcza możliwość zapłacenia więcej za usługę w lokalu z muzyką. 

Jak dobierać muzykę?  

Z brytyjskich badań przeprowadzonych przez agencję badawczą YouGOv wiemy, że klienci preferują oryginalną muzykę, tzn. wykonywaną przez jej twórców, w odróżnieniu od instrumentalnych coverów znanych utworów. Potwierdza to 87% respondentów. Spośród osób, które deklarują taką preferencję 52% jako powód podaje większą przyjemność czerpaną ze słuchania tego rodzaju muzyki, a 51% uważa, że muzyka w oryginalnym wykonaniu ma lepszą jakość. 

Prekursorzy są już na rynku 

Wiele firm na polskim rynku już wprowadziło rozwiązania oparte o świadomie dobraną muzykę. Jedną z nich jest Benefit Systems, firma dostarczająca pracodawcom innowacyjne rozwiązania z obszaru sportu i rekreacji, kultury i rozrywki, jak również szyte na miarę programy kafeteryjne. Flagowym produktem Spółki jest Program MultiSport, który umożliwia dostęp do blisko 4 000 obiektów sportowo-rekreacyjnych w około 650 miastach Polski.  

–  Obserwujemy rozwój wielu obiektów i analizujemy czynniki wpływające na ich sukces. Nasze doświadczenie pokazuje, że muzyka jest jak „kropka nad i”. To element, który działa jak regulator atmosfery. Odpowiednio dobrana playlista jest w stanie niemal automatycznie wprowadzić klientów w dobry nastrój, zmotywować ich do ćwiczeń, a potem ułatwić relaks. To z kolei sprawia, że chętniej sięgają oni do portfela i częściej wracają. Kluczem jest jednak odpowiedni dobór utworów, a do tego potrzebna jest wiedza, wyczucie i zwyczajnie – czas. Tego ostatniego brakuje każdemu menedżerowi. Dlatego naszym Partnerom zaproponowaliśmy dostęp do serwisu muzycznego GO ON Biznes – komentuje Krzysztof Bołtuć, wicedyrektor Działu Relacji Partnerskich Benefit Systems.  

– Serwis muzyczny GO ON Biznes zbudowany jest na bazie zmienianych codziennie playlist, zawierających legalną muzykę. Przez 24 godziny 7 dni w tygodniu można komercyjnie odtwarzać muzykę w lokalach handlowych i usługowych. Dostęp do serwisu jest prosty i intuicyjny – odbywa się poprzez komputer, tablet lub telefon. Każda z playlist układana jest przez ekspertów muzycznych, tak by jak najlepiej wspierać budowanie odpowiedniego nastroju w zależności od rodzaju obiektu, ale także przestrzeni. Na przykład w obiektach sportowo rekreacyjnych w tym samym czasie inną muzykę można puścić w siłowni, inną na recepcji lub szatni, a inną w pomieszczeniach relaksacyjnych. Oczywiście dla restauracji, punktów handlowych lub usługowych przygotowane są inne playlisty, budujące nastrój właściwy dla tych przestrzeni. Nasi klienci mają także wybór pomiędzy rodzajami pakietów: POWER – z muzyką komercyjną, zawierającą światowe hity topowych wykonawców lub pakiet FREE – wolny od opłat na rzecz OZZ, z utworami niezależnych artystów. Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. – mówi Marek Potaś, producent serwisu GO ON Biznes.  

Kiedyś mówiło się, że muzyka przede wszystkim łagodzi obyczaje. Obecnie wiemy, że nie tylko wpływa na zachowania ludzi, ale zwiększa ich skłonność do hojności i sprawia, że ludzie chętniej wracają i polecają sobie nawzajem miejsca z muzyką, która im się podoba. 

Zobacz również