W długie, ciepłe dni, gdy słońce zachęca do wyjścia z domu, restauracje i kawiarnie tętnią życiem. Ludzie spotykają się ze znajomymi, celebrują wspólne chwile i szukają idealnego miejsca na relaks. W tym wszystkim liczy się coś więcej niż tylko dobre jedzenie i piękny wystrój. Kluczem do sukcesu jest atmosfera, a jej nieodłącznym elementem są światła, zapach i oczywiście… muzyka. Niezależnie od tego, czy masz przytulne wnętrze, czy tętniący życiem ogródek, muzyka, która otacza Twoich gości, ma ogromny wpływ na ich wrażenia i ocenę całego lokalu.
Muzyka, która pobudza apetyt i zachęca do powrotów
Czy wiesz, że dobrze dobrana muzyka może wpłynąć na zyski Twojej restauracji? To nie magia, to psychologia muzyki w biznesie. Odpowiednie tło dźwiękowe nie tylko poprawia customer experience (doświadczenie klientów), ale także:
- Pobudza apetyt: Badania pokazują, że muzyka o odpowiednim tempie i nastroju może zachęcać do dłuższego biesiadowania i zamawiania większej ilości dań.
- Zachęca do powrotów: Kiedy goście czują się komfortowo i pozytywnie, są bardziej skłonni do ponownych wizyt i polecania Twojego miejsca znajomym. Muzyka staje się elementem budowania marki i niezapomnianych wspomnień.
- Wyróżnia Twój lokal: W natłoku konkurencji, spójna i przemyślana atmosfera to Twój as w rękawie. Muzyka może nadać Twojej restauracji unikalny charakter.
Dopasuj muzykę do rodzaju serwowanych dań, wystroju, ale też pory dnia i nastroju
Sekretem idealnej atmosfery w lokalu jest elastyczność i dopasowanie. Oczywiście zdarzają się lokale, w których rodzaj serwowanych dań w oczywisty sposób wskazuje na wystrój i muzykę – tak dzieje się w lokalach z typową kuchnią regionalną np. włoską, grecką, francuską czy hiszpańską. Wtedy klimat muzyczny dodatkowo ułatwia gościom przeniesienie się w inne rejony świata.
Elastyczność i dopasowanie jest jednak ważne również w lokalach nie tak mocno sprofilowanych. Wszędzie istotna jest pora dnia. Inna muzyka sprawdzi się na poranne śniadanie, inna na dynamiczny lunch, a jeszcze inna na romantyczny wieczór.
- Śniadania i Lunche: Postaw na żywszą, radośniejszą muzykę. Powinna być energetyzująca, ale jednocześnie dyskretna, stanowiąc przyjemne tło dla rozmów i posiłków. Lekkie brzmienia pop, smooth jazz, czy akustyczny folk idealnie sprawdzą się w ciągu dnia.
- Wieczory: Kiedy słońce zachodzi, czas na klimatyczną, klubową lub bardziej nastrojową muzykę. Może to być lounge, deep house, soul, czy sensualne latino – wszystko, co sprzyja relaksowi, rozmowom i celebrowaniu wieczoru.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę dobierając muzykę w restauracji czy kawiarni?
Oprócz bardzo ważnego dopasowania muzyki do pory dnia, warto również wziąć pod uwagę następujące kwestię:
- Profil Klientów – personalizacja i adaptacja: niezwykle ważne jest, kto odwiedza Twój lokal, czy są to głównie ludzie młodzi, czy osoby starsze, czy przeważa jakaś płeć? Klienci oczekują, że muzyka będzie „szyta na miarę” – a więc dopasowana także do profilu gości.
- Globalne brzmienia: zauważalnie rośnie popularność muzyki z różnych zakątków świata, zwłaszcza łagodnych rytmów latynoamerykańskich, afrykańskich czy orientalnych, które dodają egzotyki i relaksu. Warto zastanowić się, czy taka muzyka pasuje do lokalu i jak uwzględnić ten trend budując muzyczny klimat wnętrza.
- „Comfort Listening”: ostatnio coraz częściej wraca się do nieco bardziej nostalgicznych, ale jednocześnie świeżych brzmień. Ceniona jest muzyka, która jest przyjemna, nieinwazyjna, ale jednocześnie zapadająca w pamięć – może być to np. połączenie smooth jazzu z elementami chillhopu czy indie popu.
Wybór odpowiedniej muzyki to inwestycja w Twoją markę i doświadczenie klienta. Dobrze dobrana, legalna muzyka pozwoli stworzyć „ten klimat”, który sprawi, że Twoja restauracja czy kawiarnia stanie się ulubionym miejscem spotkań i wracania do niej.
Przeczytaj też: O odtwarzaniu muzyki w lokalu usługowym