Jak się przygotować do negocjacji z inspektorem OZZ, czyli nie taki diabeł straszny…

Jeśli rozważamy decyzję, by w naszym lokalu była grana muzyka komercyjna, to pamiętajmy, że w pierwszej kolejności powinniśmy poznać, jakie opłaty będzie trzeba ponieść z tego tytułu na rzecz Organizacji Zbiorowego Zarządzania.  

Wysokość opłat, jakie należy uiścić wobec OZZ za odtwarzaną muzykę w lokalu, może być policzona wyłącznie podczas bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem OZZ. Najprościej więc jest zaprosić inspektora terenowego oddziału do swojej firmy. W Polsce działa 12 Organizacji Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi i Prawami Pokrewnymi, ale od 2019 roku tylko dwie organizacje są uprawnione do pobierania takich opłat: ZAiKS i STOART. To i tak uproszczone formalności, skończył się czas podpisywania umów z każdą organizacją osobno. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS reprezentuje prawa autorskie autorów i kompozytorów, natomiast Związek Artystów Wykonawców STOART został uprawniony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do wykonywania wspólnego poboru wynagrodzeń za korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych na polu eksploatacji odtwarzanie, czyli m.in. wytwórni muzycznych, artystów-wykonawców.  

Skoro już wiemy, gdzie się zwrócić, warto przed taką wizytą dobrze się przygotować. Poniżej kilka rad jak to zrobić. 

  1. Warto sprawdzić informacje o opłatach na stronach www. Na stronach internetowych ZAiKS i STOART są umieszczone poglądowe tabele takich opłat. Warto jeszcze przed wizytą inspektowa sprawdzić szacunkowe stawki dla naszego biznesu. 
    https://zaiks.org.pl/licencje/wynagrodzenia-autorskie
    https://stoart.org.pl/publiczne-odtwarzanie/licencje-i-oplaty 
  2. Podczas wizyty inspektora w lokalu powinna grać muzyka Royalty Free, a nie muzyka komercyjna, co do której dopiero trzeba będzie ustalić wysokość opłat. Oczywiście należy też posiadać dowód możliwości odtwarzania muzyki RF w swoim lokalu, np. umowa z serwisem muzycznym. (więcej na ten temat tutaj)
  3. Dobrym pomysłem i zabezpieczeniem, jest wcześniejsze podpisanie umowy na odtwarzanie muzyki z dostawcą serwisu, który posiada zarówno muzykę Royalty Free, jak i muzykę komercyjną. Posiadając opcję nagłaśniania lokalu wybraną muzyką, łatwiej jest negocjować z inspektorem OZZ. A jeśli wysokość opłat proponowanych przez OZZ za odtwarzanie muzyki komercyjnej będzie do zaakceptowania – można korzystać z obu rodzajów muzyki, w zależności od potrzeb biznesowych i upodobań.
  4. Pamiętajmy o możliwych rabatach, które można zyskać np. za to, że dopiero po podpisaniu umowy z OZZ będziemy odtwarzać muzykę komercyjną. Może się okazać, że to aż 10%. 

Dodatkowo, jak już sygnalizowaliśmy w punkcie wyżej, łatwiej jest wynegocjować niższe opłaty OZZ od proponowanych, jeżeli w lokalu odtwarzana jest muzyka z takiego serwisu internetowego, który daje możliwość wyboru pomiędzy muzyką komercyjną, a muzyką nie podlegającą opłatom OZZ.  Zawsze wtedy jest wybór: płacić czy nie płacić OZZtom. A to duży argument w negocjacjach ;).

 

Zobacz również